Kliiniset opinnot logopedialla
Olen Anni ja opiskelen nyt toista vuotta logopediaa Oulun yliopistossa. Ymmärrettävämmin, minusta tulee isona puheterapeutti, kunhan saan viiden vuoden opinnot kasaan ja laillistuksen Valviralta.
Logopedian opintojen aikana opiskelemme laajasti teoriaa puhutun ja ymmärretyn kielen kehityksestä, kieliopista, ihmisen aivojen toiminnasta, puhe-elimistön anatomiasta ja fysiologiasta, psykologiasta ja kaikista niistä pulmista, joita kielen kehityksen aikana voi ilmetä tai jotka ilmenevät vasta aikuisiällä esimerkiksi sairauden ja onnettomuuden myötä. Meidän on hyvä tietää kielen sosiaalisesta puolesta, käytämmehän sitä nimenomaan ollaksemme yhteydessä toisiimme ja lisäksi olisi
hyvä osata hieman tilastotiedettä, kuulolääketiedettä ja hammaslääketiedettä.
Teoriapohjan tarve on iso ja opiskelijana kaiken tämän keskellä voi joskus olla hieman avuton olo.
Yksikään puheterapeutti ei silti pärjää työssään ilman, että osaa soveltaa oppimansa teoriaa käytäntöön.Työelämässä pidämme parhaimmillaan vuosien terapiajaksoja sellaisille asiakkaille, joilla on useampi kuin yksi kielellinen vaikeus ja näin kuntoutuksessa tulee osata ottaa huomioon valtava määrä erilaisia näkökulmia. Tiedän ehkä teoriassa jo, minkälaiset tavutoistot ja epäsanat auttavat dyspraktisen
lapsen kuntoutuksessa, mutta tiedänkö, miten rakennan niistä tavoitteellisen ja
järkevän kuntoutuskokonaisuuden ja ujutan sadat tuhannet tavutoistot sekä
muut menetelmät leikkeihin, jotta lapsi motivoituu kuntoutukseen. Tiedän
myös, mikä ero on fonologisella häiriöllä ja dyspraksialla, mutta jos vastaanotolleni tulee epäselvästi puhuva lapsi neuvolan lähetteellä, osaanko kiinnittää tutkimuksissani huomion oikeisiin asioihin?
Osan näistä taidoista oppii edes jotenkin vasta vuosien työkokemuksen jälkeen. Onneksi yliopisto tarjoaa meille valtavasti mahdollisuuksia harjoitella toisillamme ja ennen kaikkea ihan oikeilla asiakkailla opintojen aikana. Toisen vuoden alusta alkaen
aineopintojen kurssit muodostuvat suurilta osin luento + harjoituskerta -yhdistelmistä. Näin luennolla kuulemme teorian ja perään harjoituksissa pääsemme tutustumaan arviointimenetelmiin ja kuntoutusmenetelmiin, tulkitsemaan oikeiden asiakkaiden testipisteitä, tekemään kuntoutussuunnitelmia ja pohtimaan ryhmissä case-tapauksia. Lisäksi toisen vuoden keväällä saamme ensimmäisen oman asiakkaamme, 10x 45 minuutin artikulaatioterapiaan. Asiakas tulee terveyskeskuksesta lähetteellä ja kuntoutamme hänet aivan kuten terveyskeskuksessakin. Opintojen aikana saamme kuntouttaa yhteensä 4 omaa asiakasta ja jaksot ovat pituudeltaan 10, 15, 20 tai 25 kertaa niin, että jokainen opiskelija pitää yhteensä 60 terapiakertaa. Terapioita
varten meillä on ensiluokkaiset klinikkatilat yliopistolla. Klinikkatiloista löytyy terapiahuoneet, seurantahuoneet, mieletön välinevarasto, ohjaushuoneet, odotustila sekä opettajien työhuoneet.
Ensimmäisen oman asiakkaan vastaanottaminen ja kuntouttaminen tuntuu siltä, kuin heitettäisiin syvään päätyyn, kylmään veteen. Terapiajaksojen edetessä tulee varmasti ajan myötä huomaamaan oman kehittymisensä ja oppimisensa, mutta ainakin minulle ensikontaktiterapia on tarjonnut vallan runsaasti myös muistutusta asioista, joita en
todellakaan vielä osaa. Onneksi meillä on jokaisella oma ohjaaja, laillistettu puheterapeutti, joka käy seuraamassa terapiakertoja ja jolle voi käydä purkamassa sydäntään aina, kun siltä tuntuu. Ohjaaja käy tarkasti läpi terapiasuunnitelmat, teoriataustat, kirjaukset ja oppimispäiväkirjan, eikä mitään tarvitse, tai saakaan päättää itse. Tämä systeemi luo hyvän pohjan turvalliselle käytännön oppimiselle, kun saamme rauhassa totutella puheterapeutin rooliin.
Opiskelijaterapioiden lisäksi pääsemme jo ensimmäisenä vuonna pitämään ryhmissä Kielellisen tietoisuuden kerhoja 5–6-vuotiaille lapsille. Neljäntenä vuonna käymme kiertoharkassa tutustumassa erikoissairaanhoitoon, terveyskeskukseen sekä yksityiseen sektoriin ja vielä viidentenä vuonna pääsemme 4 kuukautta kestävään
loppuharjoitteluun itse valitsemaamme paikkaan. Pääsemme opintojemme aikana Oulussa tutustumaan ja harjoittelemaan käytännön työtä valtavan laajasti ja määrällisesti paljon! Viiteen vuoteen mahdutettuna opinnot ovat toki paikoin aika tiukka paketti, mutta aikaa vapaa-ajallekin kyllä jää. Kaikkiaan olen todella tyytyväinen siitä, miten yliopisto järjestää harjoittelumahdollisuudet ja kuinka loistavat tilat niitä varten meillä on. Oulun Logopedian yksikön tiloihin voi käydä tutustumassa Instagramissa
ainejärjestömme Communica ry:n tilillä. Sinne on kuvattu esittelyvideot meidän terapiatiloistamme sekä välinevarastosta.
Olen toisen vuoden logopedian opiskelija ja kertoilen opinnoista instagramissa tilillä @annilogolla. Tykkään pitkistä unista, aurinkoisista kävelylenkeistä ja hyvästä ruuasta!
Tsekkaa myös nämä!
Merkityksellisen työn äärellä: Haastattelussa Euroports
Merkityksellisen työn äärellä -juttusarjassa haastatellaan yrityksiä, jotka tarjoavat työmahdollisuuksia korkeakoulutaustaisille osaajille. Haastattelussa on tällä kertaa Euroports – täyden palvelun satamaoperaattori. Mitkä ovat
Merkityksellisen työn äärellä: Haastattelussa Nokian Renkaat
Merkityksellisen työn äärellä -juttusarjassa haastatellaan yrityksiä, jotka tarjoavat työmahdollisuuksia korkeakoulutaustaisille osaajille. Haastattelussa on tällä kertaa Nokian Renkaat – maailman pohjoisin rengasvalmistaja, joka
Logopedian ja toimintaterapeutin opinnot: kahden tutkinnon kokemuksia
Olen Sofia, maisterivaiheen logopedian opiskelija Turun yliopistossa. Isona minusta tulee siis puheterapeutti. Tämä ei kuitenkaan ole ensimmäinen opiskelupaikkani. Lukion jälkeen pääsin opiskelemaan